Vaste woonplek in Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeroen - WaarBenJij.nu Vaste woonplek in Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeroen - WaarBenJij.nu

Vaste woonplek in Shanghai!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

07 September 2014 | China, Sjanghai

De dagen vliegen hier echt voorbij. Inmiddels ben ik gesettled in mijn kamer en het bevalt allemaal erg goed. Op maandag hebben Sally en ik het contract ondertekend en kregen we de sleutels. ’s Middags zijn we naar de old city en de Yuyuan garden geweest. Erg mooi om te zien. De old city was erg druk en overal winkeltjes in mooie huizen. De Yuyuan garden is een mooie, rustgevende en ommuurde klassiek-Chinese tuin midden in het centrum. Deze tuin stamt uit de Ming-dynastie en is omgeven door mooie huisjes, kleine paadjes, vijvertjes, rotspartijen en mooie natuur. Wanneer je genoeg hebt van alle drukte in Shanghai is de Yuyuan garden een mooie uitlaatklep. Het is best een grote tuin en als je alles wilt zien ben je toch minstens anderhalf uur kwijt. Erna hebben we nog ergens wat gegeten en zijn we terug naar het hotel gegaan. Omdat het al donker was leek het me een beter idee om morgenvroeg te verhuizen.

De dag erna vroeg opgestaan, spullen gepakt en uitgecheckt bij het hotel. Vervolgens de taxi gepakt naar mijn kamer. Ik had natuurlijk nog niet iedereen ontmoet, dus ik was erg benieuwd wie er nog meer zou wonen. Eenmaal binnen meteen twee super aardige Franse kerels ontmoet en zij vertelde dat we met 5 Fransen en 2 Nederlanders woonden. De rest van de middag ook de andere huisgenoten ontmoet en ook met het Nederlandse meisje Anne kennisgemaakt. Ze zit ook in het derde jaar, studeert in Groningen en gaat net als ik economische courses aan een universiteit studeren. Iedereen is enorm sociaal, aardig en houdt van een drankje. Ik had het niet beter kunnen treffen! Waarschijnlijk zal mijn Frans hier ook wel verbeteren, want onderling spreken ze voornamelijk Frans. Het enige probleem was dat mijn kamersleutel niet werkte en dat het slot vervangen moest worden. Meteen met de agency gesproken en de dag erop zou het gemaakt worden en zou ik de goede sleutel ontvangen. ’s Avonds zijn we met een aantal huisgenoten opstap geweest. Een vriend van Anne was jarig en dat zou hij groot vieren in een club. Het uitgaansleven is hier echt fantastisch en absoluut niet te vergelijken met Nederland. Ik kan het wel proberen uit te leggen, maar je moet het gewoon meemaken ;). Wanneer je de juiste promoters kent is ook alle drank gratis (voor foreigners dan). Als je met een groep rond de 15 man voor een bepaalde tijd in een club bent heb je een eigen zithoek met gratis drankjes voor de hele avond. Na een lange, zeer geslaagde avond met de huisgenoten lag ik dan eindelijk in bed op mijn eigen kamer.

De dagen erop heb ik mijn kamer verder ingericht en wat spulletjes voor mijn kamer bij de Carrefour en Ikea gekocht. Verder moest ik ook nog wat administratieve dingen regelen, zoals het registreren bij de politie en de huur betalen. Ook is inmiddels het slot vervangen en kan ik mijn eigen kamer sluiten. Natuurlijk ook nog een avond opstap geweest met alle huisgenoten. Via een promoter had ik een tafel incl. gratis drank geregeld en het werd een geweldige avond met veel champagne en shotjes.

Ook zijn Sally en ik naar de uni gegaan om al onze vragen voor te leggen. Gelukkig was Stephanie er dit keer wel en kregen we eindelijk antwoorden op onze vragen. We hebben de keuze uit dertien courses, maar daarvan hebben we al 6 gehad in Tilburg. Die we al gehad hebben kunnen we helaas niet kiezen. Verder overlappen sommige lessen ook nog, dus het wordt moeilijk om überhaupt 5 interessante courses te volgen. Het lijkt erop dat de universiteit niet echt rekening houdt met haar exchange students. Maar we zullen contact opnemen met Tilburg University en vragen wat we hiermee aan moeten. Verder werden we wel goed geholpen en werden alle vragen beantwoord. In totaal zullen niet meer dan 10 uur les per week hebben. We kregen ook een buddy toegewezen, die ons vooral in het begin wegwijs kan maken op de universiteit. De totale reistijd van mijn kamer naar de campus zal ongeveer 1,5 uur bedragen. ’s Avonds pizza gegeten met de huisgenoten en de rest van de avond op de bank gehangen in de woonkamer.

Byebye!

  • 07 September 2014 - 13:32

    Charles:

    Ja, laat dat ritselen/regelen van gratis feesten maar aan jou over.

  • 08 September 2014 - 18:40

    Charles:

    Ik had nog meer gereageerd:
    Fijn dat je het zo goed kunt vinden met je huisgenoten. En de Franse les die je gaat ondervinden moeten we toch een keer uitbuiten, nietwaar? Vakantie in Frankrijk volgend jaar?
    Vooralsnog lijkt je dagbesteding aan je studie buiten de deur inclusief reistijd nog te behappen. Hopelijk kun je genoeg vakken volgen. Succes verder.
    Groetjes, Charles

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Jeroen

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 5496

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 01 Februari 2015

Studeren in Shanghai

Landen bezocht: