Aankomst - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeroen - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeroen - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

28 Augustus 2014 | China, Sjanghai

27 augustus begon het avontuur dan eindelijk: een half jaar studeren aan de Jiao Tong University in Shanghai.

Rond kwart voor acht zou ik vanaf Schiphol via Frankfurt naar Shanghai vertrekken. Op Schiphol kwamen een aantal vrienden, huisgenoten en familie me uitzwaaien: een heus afscheidscomité. Iedereen bedankt voor het komen, het was echt super gezellig!! Daarna Sally (mijn reisgenootje die ook een half jaar aan dezelfde universiteit gaat studeren) opgezocht en kennis gemaakt met haar familie. Na een laatste biertje te hebben gedronken met de jongens werd het toch echt tijd om te gaan en moesten we dan echt afscheid nemen.

De vliegreis was prima en ging relatief snel voorbij. Er was wel weinig beenruimte en heb daardoor niet veel geslapen. Eenmaal aangekomen de Maglev train gepakt die maar liefst 430 km/uur gaat en binnen 8 minuten waren we redelijk in de buurt van het centrum. Vanuit het station vervolgens een taxirit gepakt naar hotel. Meneer de chauffeur had lak aan alle verkeersregels en de nodige stresskakjes volgden. We hebben alles meegemaakt: door rood rijden, spookrijden, midden op de weg omkeren en gevaarlijk inhalen: Welcome to Shanghai ;). Eenmaal bij het hotel bleek het personeel alleen Chinees te kunnen en wilden ze ons opschepen met twee kamers zonder ramen. Gelukkig kan Sally een beetje Chinees en kregen we na heel veel glimlachen naar de meisjes achter de balie en een beetje handen en voetenwerk eindelijk de goede kamers aangewezen. Op de kamers hebben we ons een beetje opgefrist en het thuisfront laten weten dat we alle twee heelhuids aangekomen zijn.

Inmiddels was het alweer half zeven en gingen we in een typisch Chinees tentje wat eten. Een beetje van alles wat bestelt en het smaakte prima allemaal. Meteen ook van Sally geleerd hoe je met stokjes moet eten, want bestek was er niet. Toen nog de metro gepakt naar het centrum en van daaruit via de hoofdstraat met alle grote billboards, lichtjes, winkeltjes etc. gelopen naar de Bund (de boulevard in Shanghai). Daar mooie foto’s gemaakt van de skyline, nog wat rondgelopen en ergens wat gedronken. Weer terug in het hotel voelden onze benen toch wel zwaar van de hele dag lopen en werd het tijd om naar bed te gaan. Het was een vermoeiende dag, maar toch wilde ik nog even een verhaaltje typen. Het is hier nu 1.20, dus ik ga er nu toch een eind aan breien. Morgen wordt een drukke dag en gaan we eerst naar de universiteit om onze waslijst aan vragen voor te leggen.

Groetjes vanuit Shanghai,
Jeroen

• 29 Augustus 2014 - 15:59

Charles:

Hoi Jeroen,
    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad. En meteen in het volledige Chinees meedraaien, handig dat Sally je meteen op weg kan helpen.
    Heel veel succes met het regelen van je onderkomen en het gebeuren op de Uni.
    Wij zullen je reisverslagen met veel enthousiasme lezen.
    Groetjes,
    Petra, Luuk, Thijs, Iris en Charles

• 29 Augustus 2014 - 19:10

Jan Den Ridder:

Hoi Jeroen,ik heb je reisverslag gelezen.
    En zo te zien heb je al iets van de Chinese cultuur meegemaakt.
    Je was nog bij ons aan de deur geweest om afscheid te nemen,maar wij waren gaan wandelen in belgie.
    Jeanne en ik vonden het wel jammer dat we je niet meer gezien hebben.
    Jeroen heel veel succes met je studie in Sjanghai.
    Groetjes van Jeanne en Jan.

• 30 Augustus 2014 - 16:16

Simon:

Geen woord Engels in een hotel, dat wordt nog een feest de komende tijd. Snel wat Chingchong leren!

• 30 Augustus 2014 - 23:43

Opa En Oma Geurten :

Hallo Jeroen, Na je verslag gelezen hebben,kunnen wij weer herinneren hoe het was in de magneettrein
    en ook het wandelen op de Bunt. Er komen nog wel meer interessante dingen te verwerken en heel veel succes ermee. fijn dat je al een kamer gevonden hebt. veel groeten van opa en oma.

• 31 Augustus 2014 - 20:10

Oom Bart:

Leuk om te lezen! Succes en hou ons een beetje op de hoogte!