Shanghai Exchange - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeroen - WaarBenJij.nu Shanghai Exchange - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeroen - WaarBenJij.nu

Shanghai Exchange

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

16 Oktober 2014 | China, Sjanghai

Hallo allemaal!

Ondertussen woon ik alweer anderhalve maand in Shanghai en wat gaat de tijd toch snel. Langzamerhand begint er een normaal ritme te komen in het dagelijkse leven. Ik ben ondertussen gewend geraakt aan het vroege opstaan en het reizen van en naar de uni. De lessen zijn inmiddels in volle gang en het eerste verslag is al ingeleverd.

Twee weken terug hadden we een weekje vrij en ben ik samen met drie andere studiegenoten (Sally, Keke en Jonathan) naar de Shangdong province afgereisd. Heel China had deze week vrij en veel mensen gingen terug naar hun geboorteplaats of gingen net als wij reizen. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe druk het daarom overal, en vooral in Shanghai, was. Het was lekker om er een weekje tussenuit te gaan om mooie plaatsen te bezichtigen en eindelijk weer eens frisse lucht in te ademen.

De eerste bestemming was Jinan. Jinan is de hoofdstad van Shangdong province. Na ongeveer vier uur reizen met de trein kwamen we dan aan. Eenmaal aangekomen de bus gepakt naar het hotel en al onze spullen op de hotelkamer gedropt om vervolgens de stad te gaan verkennen. Ondanks dat Jinan een enorme stad is leek het wel alsof wij de enige buitenlanders waren in deze stad. Jonathan en ik werden dan ook voortdurend aangestaard, nagewezen en aangesproken om op de foto te gaan. In de kleine straatjes van Jinan kregen we het Chinese dagelijks leven mee. Na een poos door de stad rondgelopen te hebben besloten we een paar beroemde tuinen te bezoeken. ‘s Avonds met een groepje Chinese studenten in een restaurant gegeten en in het hotel nog wat gekaart met z’n vieren.

De volgende ochtend weer vroeg opgestaan en een andere tuin bezocht. Wederom een erg mooie tuin, maar eerlijk gezegd lijken alle tuinen op elkaar. Als je er een gezien hebt weet je ook hoe alle andere tuinen er ongeveer uitzien. Na een uurtje waren we er ook wel klaar mee en hadden we voor de komende tijd genoeg tuinen gezien. Erna naar een groot plein gegaan en daar wat foto’s gemaakt en geluncht. Vervolgens met de taxi naar de thousand buddha mountain gereden. Dit is een berg in het zuidwesten van de stad Jinan. Langs het pad omhoog naar de tempel staan enorm veel boeddha’s. In het begin van de berg staan er ook super veel kraampjes die de meest variërende dingen verkopen. Bovenop de berg staat een oude tempel en die is zeker een bezoekje waard. Hij is goed onderhouden en heeft erge mooie decoraties. Vanaf de top heb je ook een mooi uitzicht over de stad. Helaas was het wel een beetje heiig, zoals zo vaak in China door de luchtvervuiling. We hadden van mensen gehoord dat er ook een enorme boeddha moest staan aan de voet van de berg, maar deze waren we helaas niet tegengekomen. Toen we eenmaal boven op de berg waren zagen we tussen de bomen onderaan de berg een enorme niet te missen gouden boeddha. Wij weer snel naar beneden gelopen, omdat het al langzamerhand donker begon te worden. Gelukkig waren we nog wel op tijd om wat foto’s te maken. ’s Avonds zijn Jonathan en ik nog naar een parkje in de buurt geweest en hebben hier gedanst, hooggehouden met een gewichtje met veren en Jonathan heeft nog op de Chinese viool gespeeld. De mensen in het park vonden het helemaal geweldig dat we alles wilden proberen en het was erg leuk om te doen.

De ochtend erop hebben we nog een brug bezocht, maar dat stelde niet zo veel voor helaas. Na het uitchecken hebben we onze reis voortgezet naar Tong He, omdat de vader van Keke hier woont vanwege werk. Tong He is een voor Chinese begrippen kleine stad (voor Nederlandse begrippen nog steeds groot ;)). Toen we aankwamen was het al tegen de avond en de ouders van Keke hadden een tafel gereserveerd in een chique restaurant. We hebben hier heerlijk gegeten en allerlei nieuwe gerechten geproefd, zoals bijv. chicken feet en sprinkhanen. De ouders van Keke zijn super aardig en het was een gezellige avond. Bij hun thuis hebben we nog Mahjong gespeeld.

De dag erna hebben we een markt bekeken in de stad en erna heeft de vader van Keke ons naar onze laatste bestemming gereden, namelijk Qingdao. Qingdao is een kustplaats en staat voornamelijk bekend om de stranden en de stad waar het Tsingtao bier vandaan komt. De lucht is ook een stuk beter in Tsingtao, dus dat was ook een opluchting om weer eens frisse lucht in te ademen. Het eerste dat we deden was het strand bezoeken dat wonderbaarlijk genoeg erg schoon was. Erna de stad verkend en ’s avonds langs de boulevard gelopen.

De volgende dag weer door de stad gelopen, het strand bekeken, een aantal kerken bezocht en naar een grote markt geweest. De dames hadden besloten om nog langer te blijven shoppen, dus Jonathan en ik besloten om naar het Tsingdao biermuseum te gaan. Hier een rondleiding gehad van een van de werknemers, die ons zo aardig vond dat ze het zelfs gratis wilde doen. Ze vertelde dat eigenlijk de Duitsers het bier naar China gebracht hebben. De Duitsers hebben Qingdao namelijk vroeger veroverd en een bierfabriek gebouwd om de Duitse soldaten te voorzien van bier. Later kwam de fabriek in handen van de Japanners en nog weer later in handen van de Chinezen. Officieel kwam het Tsingdao bier op de markt als een geneesmiddel. Naast het feit dat het super was dat we een paar biertjes konden proeven was ook de rondleiding erg interessant. Erna weer samen met Keke en Sally gedineerd en nog een paar Tsingdao biertjes gedronken.

Op de laatste dag besloten Jonathan en ik om naar Laoshan te gaan om te hiken. Laoshan is een enorm gebied met verschillende bergtoppen, verscholen tempels en mooie uitzichten. Het was een pittige tocht naar de top, maar het was het zeker waard. Het was gelukkig een mooie heldere dag en vanaf de top had je mooi uitzicht over de omgeving. Eenmaal beneden hebben we de bus gepakt naar een ander punt met mooi uitzicht en hier een tijdje rondgelopen. ’s Avonds weer met de meiden afgesproken, samen gedineerd en nog over de boulevard gelopen. De dag erna zou de trein alweer om 7.00 vertrekken, dus we zijn op tijd naar bed gegaan.

Inmiddels zijn de lessen weer begonnen en moeten we ons weer aanpassen aan het “normale” leven. Dit weekend komen trouwens ook mijn ouders een weekje naar Shanghai, dus het wordt tof om ze te laten zien waar ik woon, studeer etc. Aangezien ik nu echt gesetteld ben en het de komende tijd druk zal hebben met school verwacht ik niet dat ik binnenkort weer een nieuw bericht zal plaatsen.

Zàijián!
Jeroen

• 16 Oktober 2014 - 09:42

Charles:

Hoi Jeroen,
    Fijn dat je even hebt kunnen genieten van een weekje vrij. Het lijkt me inderdaad leuk om ook eens de echte Chinees in zijn eigen (niet westerse) omgeving mee te maken. Ik ben benieuwd naar de foto's. Maar dat komt wel een keer als je weer in Nederland bent. Bedankt voor je update.
    Veel succes verder met je studie en veel plezier met Caroline en Maurice.
    Groetjes,
    Charles

• 19 Oktober 2014 - 21:37

Oma En Opa :

Hallo Jeroen,
    Leuk om weer wat van je uitstapjes te lezen. Ik had al op de kaart opgezocht waar je naar toe was geweest.want dat had ik van je vader gehoord. Wij waren in Maastricht om de koffers te brengen.
    Wijhebben ook een fijne vacantie in Marokko gehad en super veel van dat land gezien.Buiten de
    steden ook van de natuur,het geweldig Atlasgebergte en sahara met zijn kamelen. Een andere wereld.
    Nu gaat het weer z'n gangetje, wel mooi weer om te wandelen. Groetjes en liefs van Opa en Oma
    veel genoegen en plezier met je ouders,Susanne en kinderen.